Praktiky šmejdů nečekejte jen v Čechách… Obchod je obchod a peníze je nutné vydělat kdekoliv na světe… Způsoby se mohou lišit. Zdá se, že důležité je nic nepodcenit….
V Německu syn využíval služeb veřejné dopravy. Na začátku jsme poslali žádost o vydání permanentního lístku (Maxx Ticket) s potvrzením, že navštěvuje školu v Heidelbergu. Na formuláři jsem potvrdil, že si mohou měsíční platbu strhávat z účtu sami, jednalo se asi o 30 €/měsíčně. Mimochodem, občas mi přišlo, že půl Německa má mé číslo bankovního účtu a něco si neustále strhávají. Ale celou dobu to fungovalo spolehlivě.
Po návratu do Čech syn napsal na zákaznické centrum RNV (regionální dopravce), že už není v Německu, nestuduje tam a nebude tedy využívat jejich Maxx Ticket. Hned další den obdržel odpověď pracovnice SB, že platnost Maxx Ticketu je ukončena k 31.8. Paní SB ho zároveň upozornila zároveň na to, že je nutné osobně nebo poštou vrátit průkazku, jinak hrozí následky, které nebyly v emailu určeny.
Tak nadepsal obálku, vložil do ní svůj Maxx Ticket a odnesl obálku na poštu. Všechno odeslal obyčejnou poštou, takže potvrzení o odeslání nebo dokonce o doručení (samozřejmě) neměl.
A po roce….
Po více než roce přišel dopis od nějaké právní kanceláře s předpisem platby na 462,53€. S vysvětlením v jedné větě, že se jedná o dluh za jízdné, ve výši 432,48€. Zbytek byla asi odměna pro tu kancelář.
Když mi ten dopis ukázal, dost jsem se rozčilil nad tím, že to pořádně nedotáhl do konce, šetřil na nesprávném místě a nevěnoval pozornost „temné“ vyhrůžce „hrozí následky„. Požádal jsem ho, at se tomu věnuje pořádně a o všem mě informuje.
Zdroj: fotky-foto.cz
Vyhledal spojení na právní kancelář, jenže na stránkách neměli uvedený email, ale jen jen formulář na dotazy. Tak jim poslal elektronický dotaz, ve kterém je požádal o vysvětlení, co se děje. V angličtině. Na dotaz nikdo nereagoval.
Za čtyři dny opakoval dotaz v němčině na RNV a dostal jen automatickou odpověď o přijetí dotazu. Manželka zvedla telefon a pokusila se dovolat na právní kancelář přímo, ale dostala odpověď, že vše je v řízení.
Za měsíc syn poslal znovu dotaz s urgencí na RNV. Tentokrát již mu již odepsali, že má čekat na odpověď.
Jako reakce přišel od právní kanceláře za 14 dní další dopis, tentokrát na 465,62€. Jako důvod bylo uvedeno, že RNV nebyl vrácen Maxx Ticket. Opět žádné vysvětlení, jak byla určena dlužná částka. Jen jeden řádek a „fertig„!
To už jsem se hodně „vytočil“, dali jsme dohromady pár dokladů o ukončení registrace pobytu v Heidelbergu, potvrzení o ukončení školní docházky v IGH, potvrzení o zahájení školní docházky v Čechách. Jednu neděli jsme věnovali psaní dopisu, ve kterém jsme všechno pěkně shrnuli a striktně odmítli možnost zneužití nějaké Maxx Ticket ve městě, vzdáleném 500 km od Prahy.
Závěrem jsme prohlásili, že podle právníka, který korespondenci posuzoval, je jejich žádost neoprávněná. Požádali jsme o podrobnou specifikaci dlužné částky a vysvětlení, proč se prvně s upomínkou ozvali až po více než roce. Pobídli jsme RNV a právní kancelář ke zlepšení komunikace, jelikož se nám zdálo, že si připočítávají nějaké poplatky z prodlení, ale s odpovědí moc nechvátají.Dopsali jsme, že věříme, že celá záležitost je jen nepříjemné nedorozumění a že jistě ocení, že celý dopis je v jejich rodném jazyce. (To byl rejpanec na to, že na anglickou komunikaci nereagovali )
Dva dny po odeslání 16ti stránkového dopisu (včetně příloh) přišla synovi v němčině odpověď:
Po přezkoumání jsme se rozhodli vzít žádost o platbu zpět. Tento incident se vyřešil.
Po roce a půl to uzavřela stejná paní SB z RNV, která na začátku ukončila platnost Maxx Ticketu.
Kdepak asi soudruzi z NDR udělali chybu? *rofl*